Hållbarhet
Nytt för oss år 2021 är att vi har anslutit oss till Hållbarhetsklivet. Det innebär att vi kommer synliggöra och engagera oss ännu mer i vårt arbete för en hållbar besöksnäring.
Hållbarhetsinitiativ
Tanken är att vi ska agera ansvarsfullt och långsiktigt för att förbättra vår hållbarhet. Det ska genomlysa i beslut vi tar i vår verksamhet. Detta utifrån aspekterna miljö, socialt och ekonomisk hållbarhet. Vi vill själva och att våra gäster gör så liten påverkan som möjligt på miljön.
Vi gör redan mycket på campingen men vi kan alltid göra det bättre. Hållbarhet är slutmålet, fast det är svårt uppnåeligt just på grund att vi kan alltid göra det bättre.
Vad innebär en hållbar besöksnäring?
“En hållbar turism tar ansvar för turismens nuvarande och framtida ekonomiska, sociala och miljömässiga påverkan genom att utgå ifrån besökarens, företagens men också lokalsamhällets behov.”
– Näringsdepartementets pressmeddelande, 22 december 2020.
Våra initiativ
Nöje på campingen
På Gröne Backe Camping & Stugor är nöje och underhållning essentiellt för god stämning och en god social hållbarhet. Vi har varje år “Barnens egna dag på Gröne Backe” den här dagen helt gratis och öppen för alla barn båda på campingen och för allmänheten. Det finns flera alternativ till aktiviteter på campingen att välja mellan såsom minigolf, vedbastu, roddbåtar, kanoter, cyklar, trampbilar, fotbollsplan m.m. Lekplatsen är öppen för alla, det aktiverar barn i närområdet samt våra gäster. Det är viktigt för oss att nöje kommer till ett lågt pris, därför erbjuder vi gruppriser vid efterfrågan och håller priserna låga för allas användning.
Samarbete med aktörer i närområde
Vi uppmuntrar även gäster att aktivera och uppleva nöjen utanför vår camping med exempelvis älgpark, kanotning, längdskidåkning, vandring, muséer, fiske och geocaching. Men med förnuft utifrån Naturvårdskort ”Dano” och fiske restriktioner för hållbar användning av vår natur och dess resurser. Samarbeten och engagemang med samhället och aktörer i närområde välkomnar och håller vi varmt året runt eftersom vi vill värna om dess nutid och framtid. Vi sponsrar lokala föreningar och flerparten av våra gäster spenderar sina pengar lokalt. När vi rustar upp eller renoverar på campingen använder och köper vi oss främst av lokala företag.
Överturism och attraktiva datum
Vi ser vikten av att undvika överturism och överbelastning av lokaler, utifrån event, aktiviteter och attraktiva datum exempelvis midsommar. Genom att höja priserna och sätta minimumgräns på dygn vid bokning. Samarbete med kommunen och lokala näringslivet är även viktigt för att minska överturism och överbelastning inom infrastrukturen. För att sprida ut turism vistelser erbjuds naturupplevelser och aktiviteter oftast med olika aktörer under olika tider på året. Vi erbjuder och har flera både säsongs- och året runt boende, dessutom billigare priser utifrån säsong och period vid längre vistelser som är kortare än en säsong.
Natur och miljö
Vår året runt öppna vedbastu placerad på en platå flotte ute på vår närliggande sjö Lilla Le är högt uppskattad av gäster likaså allmänheten. Lilla Lee har drickbart och frisk vatten, samhället ligger inom ett vattenskyddsområde och naturreservat. Strävan är att arbetare, besökare och gäster blir informerade och agerar för att bevara och ta hand om naturen runt omkring oss som den är och generera minimal miljöpåverkan. Vi motiverar en minskad elförbrukning genom att ta betalt för elförbrukning av långtidsboenden. Vår campings placering ger en unik möjlighet för miljövänlig transport. Vi har tågförbindelse Oslo-Göteborg flera gånger per dag cirka 20 minuters promenadavstånd från oss. Även 10 minuters promenadavstånd till bussförbindelser från och till Åmål, Vänersborg, Bengtsfors och Uddevalla.
Anläggningen
På anläggningen anpassar vi faciliteter och platser utifrån antalet besökare och efterfrågan. För att motverka belastning och trängsel inom utrymmen. Det finns bland annat flera olika grillplatser och mötesplatser utomhus. Vi har fyra olika välfungerande sop- och källsorteringsstationer på campingen. Vid lågsäsong och kallare väder stänger vi av värmen i alla lokaler som inte är i bruk och sänker värmen i lokaler som för tillfället inte används. För att minska på konsumtionen av varmvatten i duscharna använder vi oss av myntautomater. Dessutom stängs utomhus vattenkranar och slangar av vid kallare väder och mindre vistelser. Städning och desinfektion av boende görs endast efter gästernas vistelse och i campings lokaler görs det utifrån antalet gäster och belastning på campingen. På så sätt har vi ett sparsam användning av kemikalier.
Jobb, rekrytering och reception
Vår personal jobbar flexibelt, det vill säga jobbar när vi har gäster och är lediga när vi har tomt. På så sätt kan vi ha fler heltidsanställda på årsbasis och om vi förlänger högsäsong kan vi anställa fler. Att generera heltidsjobb som turistanläggning på en säsongsbaserad ort är svårt, men vi försöker så gott det går. Vi anställer många unga och ger dom en bred erfarenhet inom yrkeslivet. Det är viktigt för oss att personalen ska ha en tydlig struktur och stöttning för öka tryggheten på jobbet. I receptionen skicka vi främst fakturor via mejl, eller tar betalning via swish och betalkort. Vi erbjuder och använder oss av onlinebokning för att minska arbetsbelastningen. Campingen har sociala medier, hemsida, e-mejl och dygnet runt telefonkontakt. Där kan gäster ha direkt kontakt, boka, kolla tillgänglighet, öppettider m.m. Det motverkar onödig transporter till och från campingen, och avlastar antalet gäster i receptionen och campingens faciliteter.